Příznaky zácpy

• dochází k vyprázdnění méně než 3 x týdně
• máte pocit nekompletního vyprázdnění ve více než ¼ případů
• vyprázdnění je obtížné a namáhavé ve více než ¼ případů

Příčiny zácpy

Při léčbě zácpy je vždy důležité zjišťovat její příčiny. Většinou se jedná o špatný dietní režim (potrava obsahuje málo vlákniny a tekutin) v kombinaci s nedostatkem pohybu. Zácpa může mít i jiné důvody:

- vedlejší účinek při užívání některých léků (např. léky na depresi, bolest, odvodnění, snížení žaludeční kyselosti, léčiva sloužící k doplnění železa, léčiva obsahující vápník, atd.)
- pokud je ve střevě nějaká překážka (např. zánět, kýla)
- pokud pacient trpí nějakým dlouhodobým onemocněním (např. sníženou funkcí štítné žlázy, parkinsonismem, depresí nebo roztroušenou sklerózou)
- pokud trpí hemoroidy (bolestivost při vyprazdňování)
- pokud má tzv. „líné střevo“

Jak se zácpy zbavit?

Základem při léčbě zácpy je úprava životosprávy. Strava by při léčbě zácpy měla být pravidelná (5x denně, nevynechávat snídani) a měla by obsahovat dostatek vlákniny (ovoce, zelenina, celozrnné pečivo, vločky, otruby), přidat by se měly potraviny s živými kulturami (jogurt). Pít průběžně během dne, ideálně 2 – 3 litry vody za den (pokud k tomu nejsou jiná omezení). Každý pacient, který zácpou opakovaně trpí, by se měl snažit také o zvýšení fyzické aktivity a pravidelný pohyb.

V případě, že úprava životosprávy nepřináší požadované výsledky, je vhodné po poradě s lékárníkem nebo lékařem nasadit tzv. laxativum (přípravek usnadňující vyprázdnění).

Léky na zácpu

V lékárnách máme široký sortiment léčiv, která lze při zácpě použít.

Pro akutní potíže se zácpou jsou určena tzv. kontaktní laxativa, případně šetrnější tzv. osmotická laxativa.

Kontaktní laxativa jsou obvykle dostupná ve formě kapek nebo tablet a podávají se zpravidla večer před ulehnutím. Nástup účinku těchto léků je přibližně za 6 – 8 hodin od užití léku a k vyprázdnění tedy dojde ráno. Kontaktní laxativa jsou u nás dostupná např. pod názvem Guttalax®, Regulax, Bisacodyl-K®, Dulcolax®, Fenolax ®. Do této skupiny laxativ se řadí také čaj ze senny (ve formě listů nebo lusků) Herbex . Většina kontaktních laxativ není vhodná pro malé děti (min. do 4 let věku), těhotné a kojící ženy. Dlouhodobé užívání je možné pouze pod lékařským dohledem.

Za osmotická laxativa považujeme látky, které jsou na sebe schopny ve střevě vázat vodu, tím zvětšit objem stolice a způsobit tak nucení na stolici. Nejrychleji působící osmotické laxativum jsou glycerinové čípky. Po zavedení do konečníku by mělo dojít k vyprázdnění do 30 minut. Přípravek je vhodný pro těhotné a kojící ženy. Volně prodejný je i sirup obsahující laktulózu. Nástup účinku tohoto přípravku trvá však déle (až 5 dní). Laktulózu lze užívat dlouhodobě. Lactulose AL, Duphalac.

Na principu osmoticky objemovém podporující peristaltiku působí Titanlax.

Po užití kontaktních laxativ nebo glycerinových čípků a následném vyprázdnění je potřeba počítat s tím, že bude několik dní trvat, než se střevo opět naplní a pacient bude pociťovat další nutkání na stolici.

Chronická zácpa

V případě, že zácpa trvá minimálně tři měsíce, je možné ji klasifikovat jako chronickou. K léčbě chronické zácpy je vhodná nejen úprava jídelníčku, dostatek pohybu a tekutin, ale lze použít také tzv. objemová laxativa, případně se soustředit na nácvik defekačního reflexu.

Zástupcem skupiny objemových laxativ je psyllium (osemení jitrocelu vejčitého). Požadované množství psyllia se rozmíchává těsně před užitím v přibližně 100 ml jogurtu, vody nebo džusu. Podanou dávku je potřeba dostatečně zapít. Příkladem může být Psyllium Galmed 200g nebo 500g. Je možné podávat i v kapslích s probiotiky: Psyllicol je rozpustná vláknina, která po zvětšení objemu bobtnáním posunuje obsah střeva, zároveň vzniká pocit falešného zasycení a zmenšuje se touha po jídle, což je důležité při snižování nadváhy.

Pokud pacient potlačuje nutkání na stolici (defekaci), může se objevit pomalé vyhasínání tohoto reflexu a s tím související chronická zácpa. Je proto vhodné zkusit defekační reflex obnovit. Pacient by měl po probuzení vypít sklenku vlažné vody (možno také salinické minerální vody – Zaječická, Bílinská kyselka, Šaratica), provést pravidelné ranní úkony a nasnídat se. Přibližně do 20 minut bez ohledu na to, jestli se nutkání dostaví, navštívit toaletu a pokusit se o vyprázdnění. Popsaný rituál by měl dodržovat každý den po dobu několika týdnů. K podpoře vyprázdnění lze aplikovat glycerinový čípek.

Kdyby se zácpa, ať už akutní, nebo chronická, náhle zhoršila, vyskytly se prudké bolesti břicha s pocity na zvracení, krvavá, černá, dehtovitá stolice, hlen ve stolici, případně horečka, je nezbytné neodkladně vyhledat lékaře.

Zácpa je častý, nikoliv neřešitelný problém. Každý lékař a lékárník ví, jak tento problém řešit. Nestyďte se tedy na ně se svými obtížemi obrátit.

Mgr. Helena Nováková

lékárna Draháň