S bolestí v krku se setkáváme v průběhu celého roku a trápí nás poměrně často. Jedná se o varovný signál pro náš organismus, že není něco v pořádku. Doprovází řadu virových a bakteriálních onemocnění. Pociťujeme ji jako pálení, škrábání, bolest při polykání. Bolest může vystřelovat i do ucha. Další možnou komplikací je bolestivost zvětšených krčních uzlin na dotek. Také se bolest v krku může lišit svou intenzitou a dobou trvání.
Bolest v krku bývá spíše příznakem jiných onemocnění (nachlazení, záněty dýchacích cest – hltanu, hrtanu, průdušek, angína, Covid-19, Mononukleóza) a často ji doprovází i jiné příznaky (rýma, kašel, chrapot, zvýšená teplota, bolest svalů a kloubu, únava).

1. Možné příčiny bolesti v krku

Bakteriální infekce

Existuje několik druhů bakterií, které mohou způsobovat zánět a tudíž bolest v krku. Jsou méně časté, ale jejich průběh bývá obvykle těžší a je provázen i vyšším rizikem komplikací. Při bakteriální infekci dochází do 12hodin v krvi k několikanásobnému zvýšení bílkoviny nazývané C-reaktivní protein a toho lze využít při diagnostice- tzv. CRP test, v ordinaci lékaře nebo v domácích podmínkách (Veroval domácí CRP test). A tím rozhodnout o nutnosti nasazení antibiotické léčby.

K léčbě těchto zánětů bývají často nasazena účinná antibiotika (předepíše ošetřující lékař).

Virová infekce

Oproti bakteriální infekci se jedná o více častou příčinu bolestí v krku. Obvykle postačí samoléčba a dodržení režimových opatřeních (viz. níže).

Kvasinkové infekce

Jsou způsobené kmenem rodu kandida. Jedná se o jednobuněčné houby, které se běžně v lidském těle vyskytují. Ale při snížení imunity (onkologická léčba, pacient po transplantaci, vlivem stresu, užívající kortikosteroidy) může dojít k jejich přemnožení na sliznici dutiny ústní (vznik aftů, bílý povlak na sliznici).

Bolest v krku traumatického původu

• přítomnost cizího tělesa (např. vdechnutí cizího předmětu u dětí)
• působení chemických (poleptání čistícími prostředky a chemikáliemi-pozor, nikdy nevyvolávat zvracení!!!).

Obě tyto příčiny patří do rukou odborníka, proto neprodleně kontaktujte rychlou záchranou pomoc.

• působení dráždivých látek (tabákový kouř, znečištěné ovzduší)

Onemocnění hlasivek

Projevuje se nejčastěji chrapotem a namáhavou řečí způsobenou otokem hlasivek z různých příčin (vysoká zátěž, po prochladnutí, pití chlazených nápojů). Na zmírnění otoku může dobře působit látka aescin (Aescin Teva tbl.), pozitivní účinek má kloktání slané vody (minerální voda Vincentka) a cucání pastilek s obsahem panthenolu (Panthenol Quintesence 100mg), který podporuje hojení. Samozřejmostí je udržování hlasivek v teple a v klidu (omezit řeč).

Nádorová onemocnění

O nádoru je třeba uvažovat a pacienta vyšetřit na ORL či onkologii, pokud bolesti trvají déle než 3 týdny a nereagují na běžnou terapii. Potíže-pocit cizího tělesa v krku, poruchou a bolestivým polykáním, zápach z úst, zduřeniny na krku.

Ostatní případy bolesti v krku

Alergie: Vzniká jako reakce horních dýchacích cest na přítomnost alergenu (zvířecí chlupy, prach, pyly, roztoči, cigaretový kouř.) Pro snížení obtíží se doporučuje zamezit dalšímu působení alergenu a rychlému užití léku působícího proti alergii, tzv. antihistaminikum (např. Zyrtec tbl., Analergin tbl., Fenistil kapky u dětí), které zklidní potíže související s podrážděním dýchacích cest.

Porucha funkce štítné žlázy, kdy dochází ke vzniku strumy (zvětšení štítné žlázy), která může tlačit na jícen a zhoršovat průchodnost polykacích cest a způsobovat bolest při polykání.

Bolest v krku může být také způsobena častým pálením žáhy (pyróza), refluxní chorobou jícnu.

2. Prevence a režimová opatření

Základem u virových a bakteriálních onemocnění je snížení rizika infekce (časté větrání, omezení pobytu v uzavřených zalidněných prostorách, pravidelné mytí rukou, používání desinfekčních gelů a posílení imunity (vit. C, vit D, Zinek např. Ascorvita Max Tbl., Cetebe IMMUNITY Forte)

Základní režimová opatření:

• Dostatek spánku a odpočinku
• Vyvážená lehká strava, spíše kašovitá konzistence (snížení bolestivosti při polykání)
• Dostatečný pitný režim-teplé tekutiny např. vývar, bylinné čaje s antiseptickým účinkem (např. šalvěj, heřmánek)
• Studený Priessnitzův zábal-kousek látky (kapesník) se namočí do vlažné vody a přiloží na krk, překryje se igelitovým sáčkem a nakonec obváže silnější látkou (např. šátkem). Vhodné přikládat na 2-3 hodiny, při opakovaném přikládání dělat cca 4hodinové přestávky.
• Zvlhčování sliznic – zvlhčovač vzduchu, nosní spreje s obsahem izotonických minerálních vod (STÉRIMAR Nosní hygiena) cucání bonbonů nebo pastilek s obsahem solí (Vincentka pastilky) nebo slizových bylin (Galmed Herbofitky s islandským lišejníkem a vit.C 36 pastilek
• Pravidelné větrání

3. Léčba

U nekomplikovaných bolestí v krku (převážně virového původu) se používají k mírnění bolesti a zánětu přípravky s lokálním působení ve formě pastilek, roztoku (kloktadel) nebo ústních sprejů. Působí tedy přímo na sliznici úst a krku, mají minimum vedlejších účinků a poskytují rychlou úlevu. Dále se uplatní i jako pomocná léčiva při léčbě celkovými antibiotiky.

Pastilky:

Strepsils Med a Citron orm.pas.24 (možno různé příchutě)
Orofar (kombinace s lokálním anestetikem na rychlejší úlevu od bolesti)
Tantum Verde orange and honey pastilky (možno různé příchutě), Strepfen pastilky-působí protizánětlivě, proti otoku v hrdle
• Doplňková terapie-Herbalmed šalvějové pastilky nebo Lišejníkové pastilky

Ústní spreje:

Stopangin orální sprej-výrazný antibakteriální účinky
Tantum Verde, Tantum Verde Forte-působí protizánětlivě, proti otoku v hrdle
Strepfen sprej-působí protizánětlivě, proti otoku v hrdle
Jox Sprej
• Orofar sprej (kombinace s lokálním anestetikem na rychlejší úlevu od bolesti)

Kloktadla:

Tantum Verde kloktadlo-působí protizánětlivě, proti otoku v hrdle
Jox kloktadlo (před použitím nutno ředit)

Bolest v krku tedy souvisí se širokou škálou onemocnění, jestliže se při zvolené léčbě Váš zdravotní stav nelepší, obraťte se na Vašeho lékárníka nebo praktického lékaře. Není neobvyklé, že se jednotlivá onemocnění oblasti krku prolínají a může tak docházet ke komplikacím.

PharmDr. Šárka Klečková

leden 2023