V období chřipek a nachlazení vzrůstá spotřeba léků na bolest a horečku. Užívání těchto léků je rizikovější pro pacienty, kteří užívají léky na ředění krve. Jaké léky si lze pod daným pojmem představit?

Často ordinovaným lékem je warfarin.

Při užívání warfarinu, nejsou vhodnou alternativou k tlumení bolesti a horečky léky ze skupiny nesteroidních antiflogistik (účinná látka ibuprofen, naproxen, kyselina acetylsalicylová, dexketoprofen, diclofenac). Zvyšují účinek warfarinu a tím se zvyšuje riziko krvácení. To se může projevit častější tvorbou modřin, obtížně zastavitelným krvácením z nosu nebo přítomností krve v moči nebo ve stolici (v některých případech vypadá jako černá).

Pokud patříte mezi pacienty, kteří užívájí warfarin a nemáte závažné jaterní onemocnění (např. zánět jater), jsou pro vás vhodnou alternativou na potlačení bolesti a horečky léky s účinnou látkou paracetamol (Paralen 500 tbl., Paralen Extra, Paralen horký nápoj bez cukru, Panadol, Panadol Extra). Samozřejmostí při jeho užívání je respektování doporučeného dávkování, dodržování intervalů podání a omezení daných v příbalové informaci léku (např. zákaz konzumace alkoholu po celou dobu užívání paracetamolu). Kromě paracetamolu se dá při horečce a bolesti užívat léky s účinnou látkou metamizol. Na ten je třeba mít lékařský předpis.

V případě, že si nejste jisti, že léky společně s warfarinem užíváte správně, můžete se poradit ve vaší lékárně.

Mgr. Liběna Bartáková

prosinec 2022